Elke dag is er nieuws over de grote, westerse internetreuzen. Google, Facebook, Amazon. Het moment dat daar een Chinees bedrijf tussen staat, duurt niet lang meer. Maarten van Brenk bericht voor Z24 vanuit Beijing.
Internet heeft in China een dubbel gezicht. Aan de ene kant is er de harde politiek censuur, maar het web zorgt ook voor interessante initiatieven. Er zijn Chinese internetbedrijven ontstaan met mogelijk zelfs betere diensten dan hun ‘westerse’ tegenhangers.
Tal van Nederlandse internetbedrijven zijn in de loop der jaren weggevaagd door Amerikaanse concurrenten. Bekende voorbeelden zijn zoekmachine Ilse.nl (Google) en Hyves (Facebook). Het Amerikaanse Ebay kocht Marktplaats en mocht Amazon naar Nederland komen, dan wordt het spannend voor Bol.com
Nu is deze ontwikkeling niet per definitie iets negatiefs. De Amerikaanse bedrijven waren vaak simpelweg beter, zoals de zoekresultaten van Google en het internationale netwerk van Facebook.
Maar in China is de situatie wel volstrekt anders. Doordat westerse bedrijven simpelweg geen, of beperkte toegang krijgen tot het Chinese internet – of de lokale markt niet goed aanvoelen – hebben de Chinese bedrijven de tijd om zich te ontwikkelen. Kortom, welkom in het “andere” internet!
Alibaba
In 1999 startte Jack Ma een internetbedrijf dat Chinese bedrijven onderling met elkaar wilde verbinden, genaamd Alibaba.com. Momenteel heeft hij meerdere bedrijven opgericht die allen vallen onder de Alibaba Group.
Deze bedrijven zijn onder andere Tmall.com, gericht op de online verkoop aan consumenten, en Taobao.com, een forum zoals Marktplaats. Verder startte hij een online betaalservice (Alipay.com) als tegenhanger van Paypal.com.
De groei van de Alibaba Group is enorm. Zo is de waarde van de verhandelde producten van Taobao en Tmall meer dan Amazon en Ebay samen (170 miljard dollar)!
Binnenkort wil ook de Alibaba Group naar de beurs. De waarde van Alibaba wordt geschat tussen de 60 en 100 miljard dollar. Ter vergelijking: de waarde van Facebook werd geschat op 104 miljard dollar en daalde op de beurs al snel naar 63 miljard dollar.
Oprichter Jack Ma staat bekend als eigenzinnige ondernemer met een duidelijke visie. Door zijn grote succes op het gebied van technologie wordt in China de vergelijking met Steve Jobs snel gemaakt.
Sina Weibo en WeChat
Maar er zijn meer Chinese internetbedrijven die zich kunnen meten met westerse giganten. Bijvoorbeeld Sina Weibo en WeChat.
Sina Weibo is een combinatie van Facebook en Twitter. Sina Weibo biedt microblogs aan van 140 tekens. Door de Chinese taal staat dit al snel gelijk aan 6 tot 7 zinnen. Het aantal gebruikers van Sina Weibo is inmiddels vergelijkbaar met Twitter, al lopen de schattingen fors uiteen.
Afgelopen mei werd de vernieuwde versie van Google Hangouts aangekondigd als grote concurrent van sociale diensten Facebook en Whatsapp. Echter, wat velen vergaten is de opkomst van WeChat.
WeChat is de Chinese variant van Whatsapp en heeft 300 miljoen actieve gebruikers. Whatsapp daarentegen moet genoegen nemen met 250 miljoen gebruikers. Daarbij gaat de opkomst van WeChat ongelofelijk hard met 100 miljoen gebruikers erbij in vier maanden.
WeChat heeft een snelle groei doorgemaakt en biedt meer functies dan 'onze' Whatsapp. Mogelijk is dit het eerste Chinese bedrijf dat structureel dezelfde status krijgt als Whatsapp en Facebook.
Over Chinese internetbedrijven valt er nog een hoop meer te vertellen. Interesse? Ik hoor het graag!
Maarten van Brenk studeert Chinese Economy & Business aan de Erasmus Universteit Rotterdam en Operations Management & Logistics aan de Technische Universiteit Eindhoven. Momenteel is hij in Beijing en houdt hij lezers van Z24 op de hoogte van revelante ontwikkelingen met zijn China Blog.
Tips, vragen of reacties? Mail Maarten op [email protected]
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl